Denne madvare til kun 2,5 kroner kan sænke dit blodtryk

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning peger på, at løsningen på forhøjet blodtryk muligvis gemmer sig i en specifik billig fødevare.

Vi bliver igen og igen opfordret til at reducere vores saltindtag, især hvis vi vil undgå højt blodtryk og de mange sundhedsrisici, der følger med.

For meget natrium kan over tid skade blodkarrene og øge risikoen for hjerteanfald, slagtilfælde og nyresygdomme.

Det er velkendt viden – men nu er et hold forskere kommet frem til en overraskende ny indsigt.

Et internationalt forskerhold fra University of Waterloo har i et studie nemlig udviklet en matematisk model, som viser, at det ikke nødvendigvis er saltindtaget alene, der afgør, om dit blodtryk stiger.

Læs også: Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Der er en anden vigtig spiller på banen – og den spiller for de færreste en hovedrolle i kostplanen.

Den overraskende fødevare

Du kan købe den for småpenge i supermarkedet, og den har længe været kendt for sit indhold af en vigtig mineral – men nu viser det sig, at netop dette næringsstof kan være nøglen til at holde blodtrykket nede.

Forskningen viser, at det er balancen mellem kalium og natrium i kroppen, der spiller en afgørende rolle.

Og her kommer blandt andet bananen ind i billedet.

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

En almindelig banan koster omkring 2,5 kroner og er proppet med kalium.

Ifølge undersøgelsen kan en kost rig på kalium være endnu mere effektiv til at sænke blodtrykket end at skære ned på salt.

Kalium hjælper kroppen med at udskille overskydende natrium og slapper af i blodkarrene – to mekanismer, der direkte modvirker forhøjet blodtryk.

Det handler om forholdet – ikke kun mængden

Forskernes model viste også, at det især er forholdet mellem kalium og natrium, der er afgørende.

Læs også: Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Med andre ord: Det er ikke kun vigtigt at spise mindre salt, men også at få mere kalium ind i kosten.

Og det gør man nemt med fødevarer som kartofler, spinat, avocado, bønner og – selvfølgelig – bananer.

Mænd viste sig i undersøgelsen at have større risiko for at udvikle forhøjet blodtryk, men samtidig også være mere modtagelige for positive effekter ved et højere kaliumindtag.

Forskningen peger dermed på, at en simpel justering i kosten kan gøre en stor forskel – og løsningen behøver ikke være dyr eller besværlig.

Læs også: Bælgfrugter flere gange om ugen: Et nordisk studie fandt to målbare gevinster

Artiklen er baseret på informationer fra The Sun.

Læs også: Harvard fulgte 210.000 personer i 32 år: Det betød en håndfuld nødder fem gange i ugen

Andre Artikler

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.

Én ugentlig træning kan mindske mavefedt

Ny forskning peger på, at én samlet ugentlig træning kan give overraskende målbare resultater.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Et nyt studie peger på, at én avocado om dagen kan forbedre en vigtig markør for hjertesundhed hos personer med fedme.

Skift lidt kød ud med planteprotein: Selv 3 procent hang sammen med lavere dødsrisiko

Selv et lille skift væk fra kød kan flytte målbart på risikoen for tidlig død, viser ny forskning.