Studier ser på kaffens mulige betydning for fedtlever

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning tyder på, at en almindelig daglig vane kan have større betydning for leverens sundhed, end mange hidtil har troet.

For mange starter dagen med en kop kaffe. Det er en fast del af morgenrutinen, noget der giver energi og hjælper med at komme i gang.

Men forskere er i stigende grad begyndt at undersøge, om denne daglige vane også kan have betydning for kroppens sundhed.

Særligt én del af kroppen har fået forskernes opmærksomhed i de senere år: leveren. Nye studier tyder nemlig på, at kaffe kan spille en rolle i forhold til nogle af de mest udbredte leversygdomme.

En udbredt sygdom

Fedtlever er i dag en af de mest almindelige leversygdomme i verden. Ifølge MedlinePlus fra det amerikanske National Library of Medicine lever omkring 25 procent af verdens befolkning med en form for fedtlever.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Sygdommen opstår, når der ophobes fedt i levercellerne. I begyndelsen giver tilstanden ofte ingen tydelige symptomer, men den kan udvikle sig over tid.

I mere alvorlige tilfælde kan fedtlever føre til fibrose, hvor sundt levervæv gradvist erstattes af arvæv. Det kan i sidste ende påvirke leverens evne til at udføre sine vigtige funktioner.

Kaffe og leversundhed

Forskere fra Yale School of Medicine har undersøgt sammenhængen mellem kaffeindtag og leversygdomme.

Resultater offentliggjort i American Journal of Physiology peger på, at regelmæssigt indtag af filtreret kaffe kan være forbundet med langsommere udvikling af leverfibrose.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Forskerne mener, at koffein og antioxidanter i kaffe kan være med til at reducere inflammation og stress i leverens celler.

Livsstilen er afgørende

Selvom kaffe kan have en mulig beskyttende effekt, understreger eksperter, at det ikke kan stå alene som forebyggelse.

Læger peger i stedet på flere centrale faktorer for at reducere risikoen for fedtlever:

  • holde en sund kropsvægt
  • dyrke regelmæssig motion
  • begrænse sukker og mættet fedt
  • kontrollere kolesterol og diabetes

Forskere understreger derfor, at kaffe muligvis kan være et supplement til en sund livsstil, men ikke en erstatning for gode vaner.

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Kilder: Infobae

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.