Ny forskning: Denne træning giver dig det længste liv

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et stort dansk studie har nu givet svaret på, hvad den mest effektive træningsform er, hvis du vil holde dig sund og leve længere.

En ny undersøgelse fra forskningsprojektet ‘Østerbroundersøgelsen’ har fulgt næsten 10.000 danskere over 27 år for at finde ud af, hvordan forskellige træningsformer påvirker helbredet.

Resultaterne viser, at både konditionstræning og styrketræning har en positiv effekt på levetiden, men én metode giver en markant større gevinst.

Studiet konkluderer, at personer med høj kondition har 10 procent lavere risiko for for tidlig død og hjerte-kar-sygdomme sammenlignet med dem, der primært styrketræner.

Især faldet i kondition havde en markant negativ effekt: At gå fra moderat til lav kondition øgede risikoen for tidlig død med 19 procent mere end et tilsvarende fald i styrketræning.

Læs også: Én ugentlig træning kan mindske mavefedt

Styrketræning er vigtigt

Selvom konditionstræning giver den største sundhedsmæssige gevinst, viste studiet også, at styrketræning har en overraskende positiv effekt.

Stærke muskler reducerer risikoen for fald og har en vigtig metabolisk funktion, som blandt andet kan beskytte mod type 2-diabetes.

Ifølge forskerne er den bedste strategi derfor at kombinere de to træningsformer.

Læge og professor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, Erik Richter, understreger, at den vigtigste træning er den, du faktisk får lavet.

Læs også: HIIT vs. moderat træning: du kan nå de samme sundhedsgevinster på halvdelen af tiden

Så længe du holder dig aktiv, er du på rette vej.

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

Læs også: Flere trænere anbefaler nu en anden vej til en fladere mave

Andre Artikler

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.