Nyt studie: 8500 skridt kan hjælpe dig med at holde vægttabet

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et nyt studie peger på, at en enkel daglig vane kan gøre det lettere at holde vægten efter en slankekur.

For mange er det ikke selve vægttabet, der er den største udfordring. Problemet opstår ofte bagefter, når kiloene vender tilbage.

Ifølge HealthDay tager omkring 80 procent af personer med overvægt noget eller hele vægten på igen inden for tre til fem år efter et vægttab.

Derfor leder forskere efter løsninger, som kan hjælpe folk med at bevare deres nye vægt over længere tid.

Livsstilsforløbene gav det bedste resultat

Et nyt studie publiceret i International Journal of Environmental Research and Public Health har gennemgået data fra næsten 4.000 voksne deltagere i flere forskellige studier om vægttab.

Læs også: Vil du styrke dine knogler? Så bør du tage trapperne

Nogle deltagere fik kostvejledning og blev opfordret til at bevæge sig mere i hverdagen. Andre fulgte kun en kur eller fik ingen behandling.

Ifølge studiet tabte deltagerne i livsstilsforløbene i gennemsnit omkring fire kilo over otte måneder.

Et bestemt antal skridt

Forskerne fandt især én forskel mellem grupperne.

De personer, som gik omkring 8.500 skridt om dagen under og efter vægttabet, havde lettere ved at holde kiloene væk.

Læs også: Dit VO2 max og levetid: hvad din konditionsalder egentlig afslører

Deltagerne, som bevægede sig mindre, opnåede ikke samme resultater.

Kilder: HealthDay og International Journal of Environmental Research and Public Health.

Læs også: Én ugentlig træning kan mindske mavefedt

Andre Artikler

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.

Kendt medicin kan åbne døren til ny behandling af rygsmerter

Et velkendt lægemiddel kan være på vej til at få en helt ny rolle i behandlingen af rygsygdomme.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk – og hvor meget du skal spise

Meta-analyser peger på en beskeden, men reel blodtrykssænkning hos personer med forhøjet blodtryk.