Sælg mig din identitet – influencernes udnyttende millionforretning

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vi køber ikke kun en vare, når vi lader os friste af produkter, som vores yndlingsinfluencere og kendisser står bag. Vi køber også en del af deres identitet, så vi selv kan få et anderledes selvbillede.

Mere end bare et produkt
Ifølge Mads Mordhorst, lektor i historie og forsker i identitet og markeder på CBS, handler det ikke blot om at få bedre hud, den nyeste stil eller det bedste køkkenredskab. Han forklarer, at vi som forbrugere søger efter noget, vi kan spejle os i – noget, der kan definere, hvem vi er. Det gælder alt fra kokken Claus Holms rullepølsepresser til tv-vært Christiane Schaumburg-Müllers egen vin.

“Det er ikke bare en ansigtscreme, det er dén ansigtscreme, der gør dig til den, du er, fordi du kan overtage den unikhed, der er i varen, og den fortælling, den er blevet præsenteret med af influenceren”, forklarer han i et interview til P1. Med andre ord er det fortællingen og personen bag produktet, der giver det værdi og får os til at investere i det, uanset prisen.

Identitetens nye gatekeepere
Tidligere var det vores familier, arbejde og samfundsinstitutioner, der hjalp os med at forme vores identitet. Hvorimod i dag er disse gamle strukturer blevet skubbet i baggrunden, og i stedet ser vi til influencere og kendisser som vores nye identitetsguides. Ved at købe deres produkter, kan vi tage en bid af deres livsstil og gøre den til en del af vores egen. Men denne udvikling kommer med en pris, både for vores pengepung og for vores selvopfattelse.

Regulering
Regulering af influencernes markedsføring bliver stadig mere nødvendig, da det marked, de opererer i, ofte er uigennemsigtigt og svært at gennemskue for forbrugerne. Selvom der allerede findes regler for, hvordan reklamer og sponsorerede samarbejder skal markeres på sociale medier, er det tydeligt, at der er behov for strammere lovgivning.

Læs også: Har du ondt i maven? Stress kan være årsagen

Erhvervsminister Morten Bødskov har for nyligt indkaldt influencere til dialog om netop dette, og der er udsigt til, at lovgivningen vil blive skærpet, især når det gælder markedsføring rettet mod børn. Ifølge Mads Mordhorst er det vigtigt, at det står klart for forbrugerne, når de eksponeres for reklame, og at de økonomiske relationer mellem influencere og de produkter, de promoverer, er gennemsigtige. Skjulte reklamer skal undgås, og influencernes økonomi bør kunne beskattes på linje med andre erhverv.

Artiklen er baseret på informationer fra DR.

Læs også: Palliative plejer: Hvad mennesker oftest fortryder ved livets afslutning

Andre Artikler

Har du ondt i maven? Stress kan være årsagen

Mange oplever maveproblemer uden en klar fysisk forklaring. I stigende grad peger forskning på mentale belastninger som en overset faktor.

Forbrugertest afslører udfordringer med kemi i ansigtsmasker

En ny forbrugertest viser, at mange ansigtsmasker på markedet indeholder kemiske stoffer, som eksperter anbefaler at undgå.

Over en million dødsfald kunne potentielt være undgået i EU, viser rapport

Nye opgørelser afdækker store forskelle i europæernes risiko for tidlig død.

Ny forskning: Der findes ikke én rigtig kost til en sund aldring

Forskere leder fortsat efter klare svar på, hvordan vi ældes sundt. Et nyt studie peger på mønstre fremfor faste regler.

Har du ondt i maven? Stress kan være årsagen

Mange oplever maveproblemer uden en klar fysisk forklaring. I stigende grad peger forskning på mentale belastninger som en overset faktor.

Forbrugertest afslører udfordringer med kemi i ansigtsmasker

En ny forbrugertest viser, at mange ansigtsmasker på markedet indeholder kemiske stoffer, som eksperter anbefaler at undgå.

Over en million dødsfald kunne potentielt være undgået i EU, viser rapport

Nye opgørelser afdækker store forskelle i europæernes risiko for tidlig død.