Sælg mig din identitet – influencernes udnyttende millionforretning

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vi køber ikke kun en vare, når vi lader os friste af produkter, som vores yndlingsinfluencere og kendisser står bag. Vi køber også en del af deres identitet, så vi selv kan få et anderledes selvbillede.

Mere end bare et produkt
Ifølge Mads Mordhorst, lektor i historie og forsker i identitet og markeder på CBS, handler det ikke blot om at få bedre hud, den nyeste stil eller det bedste køkkenredskab. Han forklarer, at vi som forbrugere søger efter noget, vi kan spejle os i – noget, der kan definere, hvem vi er. Det gælder alt fra kokken Claus Holms rullepølsepresser til tv-vært Christiane Schaumburg-Müllers egen vin.

“Det er ikke bare en ansigtscreme, det er dén ansigtscreme, der gør dig til den, du er, fordi du kan overtage den unikhed, der er i varen, og den fortælling, den er blevet præsenteret med af influenceren”, forklarer han i et interview til P1. Med andre ord er det fortællingen og personen bag produktet, der giver det værdi og får os til at investere i det, uanset prisen.

Identitetens nye gatekeepere
Tidligere var det vores familier, arbejde og samfundsinstitutioner, der hjalp os med at forme vores identitet. Hvorimod i dag er disse gamle strukturer blevet skubbet i baggrunden, og i stedet ser vi til influencere og kendisser som vores nye identitetsguides. Ved at købe deres produkter, kan vi tage en bid af deres livsstil og gøre den til en del af vores egen. Men denne udvikling kommer med en pris, både for vores pengepung og for vores selvopfattelse.

Regulering
Regulering af influencernes markedsføring bliver stadig mere nødvendig, da det marked, de opererer i, ofte er uigennemsigtigt og svært at gennemskue for forbrugerne. Selvom der allerede findes regler for, hvordan reklamer og sponsorerede samarbejder skal markeres på sociale medier, er det tydeligt, at der er behov for strammere lovgivning.

Læs også: Ny forskning peger på, at tre næringsstoffer kan ændre social adfærd hos autister

Erhvervsminister Morten Bødskov har for nyligt indkaldt influencere til dialog om netop dette, og der er udsigt til, at lovgivningen vil blive skærpet, især når det gælder markedsføring rettet mod børn. Ifølge Mads Mordhorst er det vigtigt, at det står klart for forbrugerne, når de eksponeres for reklame, og at de økonomiske relationer mellem influencere og de produkter, de promoverer, er gennemsigtige. Skjulte reklamer skal undgås, og influencernes økonomi bør kunne beskattes på linje med andre erhverv.

Artiklen er baseret på informationer fra DR.

Læs også: Nyt studie: Kvinder med gynækologiske lidelser rammes oftere af depression

Andre Artikler

Kostmønster kobles til bedre hjertesundhed i stort studie

Ny forskning peger på markante sundhedseffekter som følge af en plantefokuseret kost.

GLP-1-midler undersøges for mulig effekt på tidlig Alzheimer

Nye resultater fra et stort studie giver et mere nuanceret billede af, hvordan GLP-1-medicin påvirker udviklingen af Alzheimer’s sygdom.

Nyt studie: Denne tevariant er det sundeste valg

En ny videnskabelig gennemgang påpeger, at der er store forskelle mellem brygget te og industrifremstillede varianter.

Ny forskning peger på, at tre næringsstoffer kan ændre social adfærd hos autister

En nyere undersøgelse peger på, at bestemte næringsstoffer kan påvirke dyr med autisme.

Kostmønster kobles til bedre hjertesundhed i stort studie

Ny forskning peger på markante sundhedseffekter som følge af en plantefokuseret kost.

GLP-1-midler undersøges for mulig effekt på tidlig Alzheimer

Nye resultater fra et stort studie giver et mere nuanceret billede af, hvordan GLP-1-medicin påvirker udviklingen af Alzheimer’s sygdom.

Nyt studie: Denne tevariant er det sundeste valg

En ny videnskabelig gennemgang påpeger, at der er store forskelle mellem brygget te og industrifremstillede varianter.