Sælg mig din identitet – influencernes udnyttende millionforretning

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vi køber ikke kun en vare, når vi lader os friste af produkter, som vores yndlingsinfluencere og kendisser står bag. Vi køber også en del af deres identitet, så vi selv kan få et anderledes selvbillede.

Mere end bare et produkt
Ifølge Mads Mordhorst, lektor i historie og forsker i identitet og markeder på CBS, handler det ikke blot om at få bedre hud, den nyeste stil eller det bedste køkkenredskab. Han forklarer, at vi som forbrugere søger efter noget, vi kan spejle os i – noget, der kan definere, hvem vi er. Det gælder alt fra kokken Claus Holms rullepølsepresser til tv-vært Christiane Schaumburg-Müllers egen vin.

“Det er ikke bare en ansigtscreme, det er dén ansigtscreme, der gør dig til den, du er, fordi du kan overtage den unikhed, der er i varen, og den fortælling, den er blevet præsenteret med af influenceren”, forklarer han i et interview til P1. Med andre ord er det fortællingen og personen bag produktet, der giver det værdi og får os til at investere i det, uanset prisen.

Identitetens nye gatekeepere
Tidligere var det vores familier, arbejde og samfundsinstitutioner, der hjalp os med at forme vores identitet. Hvorimod i dag er disse gamle strukturer blevet skubbet i baggrunden, og i stedet ser vi til influencere og kendisser som vores nye identitetsguides. Ved at købe deres produkter, kan vi tage en bid af deres livsstil og gøre den til en del af vores egen. Men denne udvikling kommer med en pris, både for vores pengepung og for vores selvopfattelse.

Regulering
Regulering af influencernes markedsføring bliver stadig mere nødvendig, da det marked, de opererer i, ofte er uigennemsigtigt og svært at gennemskue for forbrugerne. Selvom der allerede findes regler for, hvordan reklamer og sponsorerede samarbejder skal markeres på sociale medier, er det tydeligt, at der er behov for strammere lovgivning.

Læs også: Videnskaben forklarer, hvorfor en dårlig nats søvn påvirker din dag

Erhvervsminister Morten Bødskov har for nyligt indkaldt influencere til dialog om netop dette, og der er udsigt til, at lovgivningen vil blive skærpet, især når det gælder markedsføring rettet mod børn. Ifølge Mads Mordhorst er det vigtigt, at det står klart for forbrugerne, når de eksponeres for reklame, og at de økonomiske relationer mellem influencere og de produkter, de promoverer, er gennemsigtige. Skjulte reklamer skal undgås, og influencernes økonomi bør kunne beskattes på linje med andre erhverv.

Artiklen er baseret på informationer fra DR.

Læs også: Almindelige vaner betyder mere end wellness-trends

Andre Artikler

Læger afslører: 11 tidlige tegn på type 2-diabetes, du ikke bør ignorere

Type 2-diabetes udvikler sig ofte langsomt og ubemærket, indtil symptomerne bliver for tydelige til at ignorere. Men læger...

Forskning viser begrænsede fordele ved at vælge kunstige sødemidler

For mange, der kæmper med at holde vægten nede, føles sukker som en fjende, der er svær at...

Vitamin D kobles til lavere kræftrisiko, langsommere aldring og færre hjerteproblemer

Selv når man spiser sundt og prøver at passe på sig selv, kan det være svært at vide,...

Sådan kan kræft i bugspytkirtlen vise sig længe før diagnosen

Når kroppen ændrer sig uden en oplagt forklaring, er det let at skubbe tanken væk. Men nogle forandringer...

Læger afslører: 11 tidlige tegn på type 2-diabetes, du ikke bør ignorere

Type 2-diabetes udvikler sig ofte langsomt og ubemærket, indtil symptomerne bliver for tydelige til at ignorere. Men læger...

Forskning viser begrænsede fordele ved at vælge kunstige sødemidler

For mange, der kæmper med at holde vægten nede, føles sukker som en fjende, der er svær at...

Vitamin D kobles til lavere kræftrisiko, langsommere aldring og færre hjerteproblemer

Selv når man spiser sundt og prøver at passe på sig selv, kan det være svært at vide,...