Sælg mig din identitet – influencernes udnyttende millionforretning

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vi køber ikke kun en vare, når vi lader os friste af produkter, som vores yndlingsinfluencere og kendisser står bag. Vi køber også en del af deres identitet, så vi selv kan få et anderledes selvbillede.

Mere end bare et produkt
Ifølge Mads Mordhorst, lektor i historie og forsker i identitet og markeder på CBS, handler det ikke blot om at få bedre hud, den nyeste stil eller det bedste køkkenredskab. Han forklarer, at vi som forbrugere søger efter noget, vi kan spejle os i – noget, der kan definere, hvem vi er. Det gælder alt fra kokken Claus Holms rullepølsepresser til tv-vært Christiane Schaumburg-Müllers egen vin.

“Det er ikke bare en ansigtscreme, det er dén ansigtscreme, der gør dig til den, du er, fordi du kan overtage den unikhed, der er i varen, og den fortælling, den er blevet præsenteret med af influenceren”, forklarer han i et interview til P1. Med andre ord er det fortællingen og personen bag produktet, der giver det værdi og får os til at investere i det, uanset prisen.

Identitetens nye gatekeepere
Tidligere var det vores familier, arbejde og samfundsinstitutioner, der hjalp os med at forme vores identitet. Hvorimod i dag er disse gamle strukturer blevet skubbet i baggrunden, og i stedet ser vi til influencere og kendisser som vores nye identitetsguides. Ved at købe deres produkter, kan vi tage en bid af deres livsstil og gøre den til en del af vores egen. Men denne udvikling kommer med en pris, både for vores pengepung og for vores selvopfattelse.

Regulering
Regulering af influencernes markedsføring bliver stadig mere nødvendig, da det marked, de opererer i, ofte er uigennemsigtigt og svært at gennemskue for forbrugerne. Selvom der allerede findes regler for, hvordan reklamer og sponsorerede samarbejder skal markeres på sociale medier, er det tydeligt, at der er behov for strammere lovgivning.

Læs også: Kroppen kan selv frembringe en naturlig rus – sådan virker det

Erhvervsminister Morten Bødskov har for nyligt indkaldt influencere til dialog om netop dette, og der er udsigt til, at lovgivningen vil blive skærpet, især når det gælder markedsføring rettet mod børn. Ifølge Mads Mordhorst er det vigtigt, at det står klart for forbrugerne, når de eksponeres for reklame, og at de økonomiske relationer mellem influencere og de produkter, de promoverer, er gennemsigtige. Skjulte reklamer skal undgås, og influencernes økonomi bør kunne beskattes på linje med andre erhverv.

Artiklen er baseret på informationer fra DR.

Læs også: Sådan kan små ændringer i dagligdagen gøre dig sundere

Andre Artikler

Ny analyse: Plantekost giver større vægttab – også med mindre sunde valg

Et nyt studie peger på, at det især er fraværet af animalske produkter og ikke nødvendigvis “sunde” plantevalg, der giver vægttab hos voksne med overvægt.

Ny forskning: Faste kan koste dig din muskelmasse

En ny undersøgelse giver et mere nuanceret billede af en populær fasteform, som ganske vist fører til et hurtigt vægttab, men kan koste på muskelkontoen.

Kroppen kan selv frembringe en naturlig rus – sådan virker det

Kroppen rummer et avanceret signalsystem, som langt de færreste kender til, men som påvirker alt fra hukommelse til...

Fødevarer der naturligt kan dæmpe kronisk inflammation

Mange mærker først inflammation, når den viser sig som trætte muskler, stivhed i leddene eller en generel følelse...

Ny analyse: Plantekost giver større vægttab – også med mindre sunde valg

Et nyt studie peger på, at det især er fraværet af animalske produkter og ikke nødvendigvis “sunde” plantevalg, der giver vægttab hos voksne med overvægt.

Ny forskning: Faste kan koste dig din muskelmasse

En ny undersøgelse giver et mere nuanceret billede af en populær fasteform, som ganske vist fører til et hurtigt vægttab, men kan koste på muskelkontoen.

Kroppen kan selv frembringe en naturlig rus – sådan virker det

Kroppen rummer et avanceret signalsystem, som langt de færreste kender til, men som påvirker alt fra hukommelse til...