Samtidig har mere end hver sjette faktisk sat budgettet til julemenuen op sammenlignet med sidste år.
Det skriver De Samvirkende Købmænd i en pressemeddelelse.
Dette afspejler en fortsat prioritering af kvalitet og hygge i de danske hjem, selv i tider med økonomisk usikkerhed.
Til nytår er billedet temmelig meget det samme, selvom vi her er en smule mere tilbageholdende med budgettet end ved julens festlige bord.
“For mange danskere handler julen om at samle familie og venner om et måltid, der både er traditionsrigt og hyggeligt. Derfor er det ikke overraskende, at mange vælger at investere lidt ekstra i gode råvarer, hvilket især ses i det stigende fokus på lokalproducerede varer og specialiteter”, siger Jannick Nytoft, administrerende direktør hos De Samvirkende Købmænd, i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Kalenderlys forurener dit hjem – Sådan skaber du julehygge uden risiko
Klimaovervejelser
Klimaet spiller en rolle for en betydelig del af befolkningen, når det gælder valget af julemenu og leverandører.
Lidt mere end 40 procent af danskerne gør sig i varierende grad klimaovervejelser i forbindelse med julens indkøb, mens omkring halvdelen ikke tillægger dette nogen særlig betydning.
Disse overvejelser kan blandt andet handle om at vælge økologiske produkter, mindske madspild eller støtte leverandører med bæredygtige værdier.
Til nytår falder tallet til cirka hver tredje, der inddrager klimaet i deres overvejelser.
Nytårsaften er ofte mere festpræget og uformel, hvilket kan være en del af forklaringen på den lavere opmærksomhed på bæredygtighed.
Alligevel ser vi en positiv udvikling i, at flere og flere danskere inkluderer klimaaspektet i deres indkøb.
Det er i øvrigt entydigt, at klimaovervejelser klart fylder mest hos folk i Region Hovedstaden og i Region Midtjylland.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.
LÆS OGSÅ: 10 gode råd til en sund og bæredygtig jul
LÆS OGSÅ: Disse juleklassikere indeholder mange pesticidrester