Denne snack kan reducere risikoen for hjertesygdomme med 30 procent

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Læge afslører, hvordan denne specifikke fødevare kan hjælpe på dit hjertehelbred.

En naturlig superfood for hjertet

En lille snack med stor effekt – hasselnødder viser sig at være en vaskeægte livsredder for dit hjerte.

Ifølge Dr. Emma Patel kan indtagelsen af bare 25 gram hasselnødder dagligt reducere risikoen for hjertesygdom med hele 30 %.

“Hasselnødder er ikke kun lækre, men også utroligt alsidige”, siger Dr. Patel til Express.co.uk.

Men hvad er det præcis, der gør denne lille nød så kraftfuld?

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Det handler om dens imponerende sammensætning af næringsstoffer: monoumættede fedtsyrer, antioxidanter, magnesium og vitamin E.

Disse komponenter arbejder sammen om at sænke LDL-kolesterol (det “dårlige” kolesterol), forbedre blodets lipidprofil, dæmpe inflammation og holde blodtrykket stabilt.

Forskningen bag hasselnøddens magi

En undersøgelse offentliggjort i The European Journal of Nutrition har sat tal på hasselnøddens fordele.

I løbet af fire uger oplevede deltagerne, som spiste 25 gram hasselnødder dagligt, en 12 % reduktion i LDL-kolesterol.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Når dette kombineres med nøddernes øvrige hjertevenlige egenskaber, svarer det til en 30 % lavere risiko for hjertesygdom på blot et år.

Hasselnødder er også rige på phenoliske forbindelser, som bekæmper oxidativt stress – en af de største syndere bag skader på kroppens blodkar.

Og så er der magnesiumindholdet, der spiller en nøglerolle i at regulere blodtrykket og understøtte hjertets funktion.

Sådan inkorporerer du hasselnødder i din kost

At tilføje hasselnødder til din daglige kost er lettere, end du måske tror.

Læs også: Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk - og hvor meget du skal spise

Her er et par nemme måder at få gavn af nøddernes hjertevenlige egenskaber:

  1. Som snack: Spis dem rå eller ristede som et sundt mellemmåltid.
  2. I morgenmaden: Hak dem og drys dem over yoghurt, havregrød eller smoothies.
  3. I salater: Tilføj en håndfuld nødder for ekstra crunch og smag.
  4. Som en del af bagværk: Brug dem i brød, kager eller som topping på desserter.
  5. Som nøddesmør: Lav din egen hasselnøddesmør og brug det som smørepålæg.

Artiklen er baseret på informationer Express.co.uk.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Andre Artikler

Forskere peger på denne oversete træning efter 60

Forskere peger på, at målrettet balancetræning kan være nøglen til et mere sikkert hverdagsliv.

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...

Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Et stort studie kobler lavere sukkerindtag i graviditet og småbarnstid til færre demenstilfælde 60 år senere.

Forskere peger på denne oversete træning efter 60

Forskere peger på, at målrettet balancetræning kan være nøglen til et mere sikkert hverdagsliv.

5 hverdagsfødevarer du bør undgå, hvis du tager medicin mod forhøjet blodtryk

Almindelige fødevarer kan forstærke, svække eller give farlige bivirkninger af din blodtryksmedicin.

Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Fedtlever hænger ofte sammen med livsstil og kost.Heldigvis kan ændringer i de daglige vaner være med til...