Sådan påvirkes din krop, hvis du får de fleste kalorier fra drikkevarer

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Flydende kalorier kan virke harmløse i en travl hverdag, men når drikkevarer tager pladsen fra maden på tallerkenen, kan det få betydning for helbredet.

Forskning viser, at flydende kalorier mætter dårligere end fast mad.

En gennemgang i Scientific Reports fra 2020 peger på, at tygning og længere tid i munden har betydning for, hvornår vi føler os mætte.

Drikkevarer glider hurtigere gennem mavesækken og aktiverer ikke kroppens mæthedshormoner på samme måde.

Derfor kan man stadig føle sig sulten, selv om man har fået mange kalorier.

Læs også: Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Studier offentliggjort i Nutrition and Metabolic Insights viser også, at kroppen ofte ikke kompenserer for kalorier drukket i løbet af dagen ved at spise mindre senere.

Blodsukker og sygdom

Ifølge American Heart Association bliver sukker fra sodavand, juice og energidrikke hurtigt optaget i blodet. Det kan give store udsving i blodsukkeret.

Forskning publiceret i Nutrients (1) forbinder et højt indtag af sukkerholdige drikke med øget risiko for insulinresistens og type 2-diabetes.

En samlet gennemgang publiceret i Diabetes & Metabolism Journal i 2026 viser desuden en sammenhæng mellem både sukker- og kunstigt sødede drikke og højere risiko for hjerte-kar-sygdom.

Læs også: Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Andre studier i Diabetes Obesity Metabolism peger på, at et stort forbrug af sukkerholdige drikke hænger sammen med mere fedt omkring de indre organer, hvilket øger risikoen for tidlig død.

Ikke alle drikke er ens

Der er dog forskel på drikkevarer. Forskning i Nutrients (2) viser, at proteindrikke med valleprotein kan øge mæthedsfølelsen.

Et kontrolleret forsøg publiceret i Nutrients (3) blandt ældre med overvægt og type 2-diabetes viste, at proteinrige drikke sammen med kost og træning kunne hjælpe med at bevare muskelmasse og stabilt blodsukker.

Samlet set viser forskningen, at drikke kan indgå i kosten. Men hvis de erstatter det meste af den faste mad, kan det øge risikoen for livsstilssygdomme.

Læs også: Sådan vælger du det rette protein til vægttab

Kilder: Verywell Health, Scientific Reports, Nutrition and Metabolic Insights, American Heart Association, Nutrients (1), Diabetes & Metabolism Journal, Diabetes Obesity Metabolism, Nutrients (2) og Nutrients (3).

Læs også: Disse fødevarer kan hjælpe dig med at falde hurtigere i søvn

Andre Artikler

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.

Gennembrud: Sclerose kan måske opdages 10 år tidligere

Ny forskning peger på, at en almindelig blodprøve måske kan afsløre risikoen for sclerose mere end et årti, før de første symptomer viser sig.

Sådan kan tomater påvirke din krop, hvis du spiser dem hver dag

Tomater er blandt de mest populære frugter i mange køkkener og bruges i alt fra salater til saucer....

Glem kartoflerne: Derfor bør du spise pastinak

Pastinak får opmærksomhed på grund af sin smag og sine ernæringsmæssige egenskaber.

Refluks kan øge kræftrisikoen – nu tester forskere probiotika

Mange mennesker oplever refluks, men tilstanden kan også føre til mere alvorlige helbredsproblemer.