Mindre stress i familien kan mindske overvægt hos børn

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En ny undersøgelse tyder på, at forældres stressniveau kan påvirke børns vægt.

Overvægt hos børn bliver normalt forbundet med usund mad og for lidt motion. Derfor handler mange sundhedsindsatser om bedre kost og mere fysisk aktivitet.

Men forskere fra Yale University mener, at der også kan være andre årsager. Ifølge deres studie publiceret i Pediatrics kan stress hos forældre påvirke børns spisevaner og sundhed.

Når forældre føler sig pressede, kan det blive sværere at holde faste rutiner i hverdagen. Det kan føre til flere hurtige og mindre sunde måltider i familien.

Undersøgelsen

Studiet omfattede 114 forældre med børn mellem to og fem år, som allerede var overvægtige eller i risiko for det.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Familierne deltog i et 12 uger langt program med ugentlige møder.

Nogle forældre fik rådgivning om kost og motion. Andre deltog i et program, hvor de også lærte metoder til at håndtere stress og være mere opmærksomme i deres forældrerolle.

Forskerne fulgte blandt andet forældrenes stressniveau, børnenes spisevaner og børnenes vægt.

Resultaterne

Efter forsøget var der tydelige forskelle mellem grupperne.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Forældre i programmet med stresshåndtering oplevede mindre stress og bedre samspil med deres børn. Deres børn spiste også færre usunde fødevarer.

Tre måneder efter programmet havde disse børn ikke taget markant på.

I den anden gruppe steg børnenes vægt mere. Her var risikoen for at bevæge sig ind i kategorien overvægt eller fedme seks gange højere ved opfølgningen.

Resultaterne tyder derfor på, at mindre stress hos forældre kan være en vigtig del af arbejdet med at forebygge overvægt hos børn.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Kilder: Science Daily og Pediatrics.

Læs også: Ét stykke mørk chokolade om dagen: hvad der sker i dit hjerte og dine blodkar

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.