Ny forskning: Disse bevægelser i hverdagen kan øge risikoen for spontan abort

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et stort dansk studie undersøger, om fysiske bevægelser på arbejdet kan hænge sammen med risikoen for spontan abort tidligt i graviditeten.

Forskere fra Bispebjerg Hospital og Københavns Universitet har undersøgt 803.829 graviditeter blandt 475.312 kvinder i Danmark fra 2004 til 2018.

Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet Occupational and Environmental Medicine og beskrevet i The Guardian.

Kendte og mulige risikofaktorer

Spontan abort rammer omkring 15 procent af gravide kvinder.

Kendte risikofaktorer kan blandt andet være alder, rygning, natarbejde, luftforurening og kontakt med kemiske stoffer.

Læs også: Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

Studiet er observationsbaseret, hvilket betyder, at det ikke kan bevise, at arbejdsbevægelser direkte fører til spontan abort.

Bevægelse under graviditeten

I undersøgelsen endte 81.307 graviditeter i spontan abort.

Forskerne fandt en sammenhæng mellem højere risiko og mere tid med at bøje sig frem, gå og stå på arbejdet.

Den tydeligste sammenhæng gjaldt fremadbøjning på mindst 30 grader.

Læs også: Oppustethed rammer millioner: Nu peger forskere på ny forklaring

Hver ekstra time med fremadbøjning i en arbejdsdag var forbundet med 36 procent højere risiko.

En ekstra times gang var forbundet med 18 procent højere risiko, mens en ekstra times stående arbejde var forbundet med 3 procent højere risiko.

Forskere peger på, at resultaterne bør undersøges nærmere, før de kan bruges til præcise råd på arbejdspladser.

Læs også: Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Andre Artikler

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.

10 minutters morgenlys kan forbedre din aftenssøvn – og det handler ikke om vitamin D

Det er ikke aftenskærmen, men de første minutter efter du vågner, der styrer nattesøvnen.

Kaffedrikkere har op til 47 procent lavere risiko for leverkræft

En stor undersøgelse viser en sammenhæng mellem kaffe og leverens sundhed.

Op mod halvdelen mangler dette mineral – og det mærkes direkte på din søvn

Magnesium er nøglespiller for både melatonin og GABA, og en overraskende stor andel af voksne får ikke nok.

Stor analyse af 153.902 personer sår tvivl om effekten af calcium og D-vitamin

Ny forskning undersøger, om udbredte kosttilskud reelt beskytter ældre mod fald og knoglebrud.