Derfor bør du måske overveje at drikke kirsebærjuice!

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Kirsebærjuice har vundet popularitet som en naturlig søvnhjælper, og det er ikke helt uden grund.

Juicen indeholder nemlig flere stoffer, som kan påvirke din evne til at falde i søvn og få en bedre nattesøvn.

Her får du de vigtigste pointer, der forklarer, hvorfor det lille røde bær måske er nøglen til bedre nætter.

Naturlig melatonin

Foto: Shutterstock.com

Melatonin er et hormon, som regulerer din døgnrytme og hjælper kroppen med at finde ro før sengetid. Kirsebær er en naturlig kilde til dette søvnhormon.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Tryptofan kan booste din søvnkvalitet

Foto: Shutterstock.com

Tryptofan, en aminosyre i kirsebærjuice, omdannes i kroppen til serotonin og melatonin – to stoffer, der spiller en vigtig rolle i søvn og humør.

Antioxidanter kan reducere ubehag

Foto: Freepik

De antioxidative og antiinflammatoriske egenskaber i juicen kan mindske muskelømhed og ubehag, hvilket gør det lettere at slappe af og sove bedre.

Ældre med søvnløshed oplevede forbedringer

Foto: Shutterstock.com

En undersøgelse fra 2010 viste, at ældre med søvnproblemer havde lidt bedre søvn, når de drak kirsebærjuice to gange dagligt i to uger.

Øget melatoninniveau målt i testpersoner

Foto: Shutterstock.com

En undersøgelse fra 2012 viste markant forhøjet melatonin hos deltagere, der drak kirsebærjuice, sammenlignet med dem, der fik placebo.

Læs også: Din krop har sandsynligvis ikke nok kalium - og det mærkes på dit blodtryk

Forlænget søvn blandt midaldrende deltagere

Foto: Shutterstock.com

I 2018 undersøgte nogle forskere deltagere over 50 år, at de fik længere søvn, når de drak 240 ml kirsebærjuice to gange om dagen i to uger.

Elitesportsudøvere sov bedre med kirsebærjuice

Foto: rblfmr / Shutterstock.com

En undersøgelse fra 2022 viste, at kvindelige elitehockeyspillere fik forbedret søvnkvalitet efter at have drukket 200 ml juice morgen og aften i fem dage.

Den optimale dosis

Foto: Shutterstock.com

Studierne brugte typisk 2 x 240 ml juice dagligt – én gang om morgenen og én gang om aftenen – for at opnå den bedste effekt.

Vær opmærksom på sukker og bivirkninger

Foto: Shutterstock.com

Undgå juice med tilsat sukker, da det kan modarbejde søvneffekten. Juicen indeholder også sorbitol, som kan give mavegener.

Læs også: Har du brug for D-vitamintilskud om sommeren? Her er Sundhedsstyrelsens svar

Det virker ikke for alle

Foto: Shutterstock.com

Hvis du ikke oplever en effekt efter 1-2 uger, er det sandsynligvis ikke den rette løsning for dig. Tal med en læge, hvis du fortsat har problemer med søvnen.

Artiklen er baseret på informationer fra Healthline.com.

Læs også: Er din daglige kaffe godt for dig? Her er hvad evidensen faktisk viser

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

8 tegn på hjertesvigt som mange forveksler med træthed og alm. aldring

De tidlige signaler ligner ofte bare dårlig kondition eller en travl hverdag.

Sundhedsadvarsel: Disse typer medicin kan give problemer i hedebølgen

Høje temperaturer kan være en større risiko, end du tror – især hvis du tager bestemte typer medicin.

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.

Fåreuld kan blive fremtidens våben mod knogleskader

Et materiale, som de fleste forbinder med tøj og tekstiler, kan vise sig at få en helt ny rolle i fremtidens behandling af knogleskader.

8 tegn på hjertesvigt som mange forveksler med træthed og alm. aldring

De tidlige signaler ligner ofte bare dårlig kondition eller en travl hverdag.

Sundhedsadvarsel: Disse typer medicin kan give problemer i hedebølgen

Høje temperaturer kan være en større risiko, end du tror – især hvis du tager bestemte typer medicin.

Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Et 20-årigt græsk kohortestudie peger på en markant hjertegevinst ved den mest plantebaserede kost.