Kan en daglig vitaminpille bremse aldring? Nyt studie giver et muligt svar

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Et stort studie af ældre mennesker har undersøgt, om et almindeligt kosttilskud kan påvirke kroppens aldring.

Et internationalt forskerhold har undersøgt, hvordan multivitaminer påvirker biologisk aldring hos ældre mennesker.

Resultaterne tyder på en mindre ændring i kroppens aldringsmarkører.

Ifølge forskning offentliggjort i Nature Medicine analyserede forskerne blodprøver fra 958 raske deltagere med en gennemsnitsalder på omkring 70 år.

Dataene stammer fra det såkaldte COSMOS studie, der undersøger effekten af kosttilskud.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Forskerne målte biologisk alder ved hjælp af DNA Methylering, som kan bruges til at estimere kroppens aldringsproces gennem epigenetiske ure.

Metoden analyserer biologiske markører i cellerne, som ændrer sig over tid.

Forsøg over to år

I forsøget blev deltagerne opdelt i fire grupper. Nogle modtog daglige multivitaminer, andre kakaoudtræk, mens en del af deltagerne fik placebo.

I løbet af to år analyserede forskerne ændringer i fem forskellige epigenetiske ure.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Disse værktøjer bruges i forskningen til at beregne biologisk alder på baggrund af molekylære signaler i blodet.

Efter gennemgangen af dataene kunne forskerne se en forskel mellem grupperne i forsøget.

Deltagere, der fik multivitaminer, havde en langsommere udvikling i de biologiske markører for aldring, målt ved hjælp af fem epigenetiske ure.

Analyserne pegede på, at denne gruppe i gennemsnit havde en biologisk aldring, der var omkring fire måneder lavere i løbet af den toårige forsøgsperiode.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Den mest markante effekt blev registreret hos deltagere, som ved studiets begyndelse havde en biologisk alder, der var højere end deres kronologiske alder.

Fortsat uenighed om kosttilskud

Resultaterne indgår i en bredere debat om kosttilskud.

En stor analyse, offentliggjort i 2024 og publiceret i JAMA Network Open, fulgte næsten 400.000 amerikanske voksne i mere end to årtier.

Her fandt forskerne ingen sammenhæng mellem regelmæssig brug af multivitaminer og lavere risiko for tidlig død.

Læs også: Ét stykke mørk chokolade om dagen: hvad der sker i dit hjerte og dine blodkar

Flere ernæringseksperter fremhæver derfor fortsat kost som den vigtigste kilde til næringsstoffer.

Ifølge forskere bag COSMOS studiet bør en varieret og balanceret kost fortsat være det primære udgangspunkt for sund aldring.

Kilder: Prevention, Nature Medicine og JAMA Network Open.

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.