Ny forskning: Frugt og grønt kan måske lindre depression

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

En simpel ændring i din daglige kost kan måske beskytte dig mod depression.

Frugt og grøntsager er kendt som hjørnestenene i en sund kost.

De beskytter hjertet, styrker immunforsvaret og kan reducere risikoen for visse kræftformer.

Men nu peger en ny undersøgelse på en overraskende effekt: Din daglige dosis af frugt og grønt kan måske også dæmpe depressionssymptomer.

Så lidt kan gøre en forskellen

Et internationalt studie med deltagere fra Australien, Danmark, Sverige og USA har undersøgt sammenhængen mellem kost og mentale helbred.

Læs også: Disse fødevarer kan gøre en forskel for din lever

Forskerne analyserede data fra tusindvis af mennesker over en periode på 11 år.

De fandt, at blot to portioner frugt og grønt om dagen kunne kobles til en lille, men mærkbar reduktion i depressionssymptomer.

Mens WHO og de danske kostråd anbefaler fem til seks portioner dagligt, antyder undersøgelsen, at selv en lavere mængde kan have en positiv effekt.

Poul Videbech, psykiater og professor i depression, påpeger, at der kan være mange andre faktorer, som spiller ind.

Læs også: Dit barns sukkervaner de første to leveår kan påvirke risikoen for demens årtier senere

Selvom konklusionen om at spise mere frugt og grønt er sympatisk, er det svært at bevise en direkte årsagssammenhæng, mener han.

LÆS OGSÅ: Få svaret på 11 myter om frugt og grønt – du vil blive overrasket!

Studiets kausalitet

Det store spørgsmål i studiet er, om frugt og grønt direkte reducerer depressionssymptomer, eller om andre faktorer spiller ind.

Det er en klassisk udfordring i observationsstudier.

Læs også: Hvad hvidløg faktisk gør ved dit blodtryk - og hvor meget du skal spise

For eksempel kan personer, der spiser sundere, også have andre vaner, der gavner deres mentale helbred, som motion eller færre stressfaktorer.

Derudover bygger undersøgelsen på selvrapporterede data – og vi mennesker har det med at pynte på sandheden, når vi udfylder spørgeskemaer.

Studiets unikke design, der bruger tvillinger som kontrolgruppe, styrker dog resultaterne.

Ifølge Marianne Nygaard, forsker ved Dansk Center for Tvillingforskning, gør dette det muligt at udelukke genetik og opvækstfaktorer som forklaringer.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Artiklen er baseret på informationer fra Videnskab.dk.

LÆS OGSÅ: Få frugtens sunde vitaminer om vinteren i denne lækre vinterfrugtsalat

LÆS OGSÅ: Derfor bør du altid vaske din frugt og grønt

Læs også: Sådan reagerer kroppen, hvis du spiser for mange bananer

Andre Artikler

5 livsstilsændringer der kan reducere antallet af dine migræneanfald

Regelmæssig motion, fast søvn og stresshåndtering er dokumenteret som forebyggelse - og virker for nogle lige så godt som medicin.

Forskere finder ny mulig årsag til forhøjet blodtryk

Ny forskning peger på, at årsagen til forhøjet blodtryk kan ligge et helt andet sted, end mange tror.

7 tegn på atrieflimmer – og hvorfor det øger din risiko for slagtilfælde

Symptomerne er ofte diskrete, men risikoen er alvorlig - og mange opdager det først for sent.

Forskere peger på denne oversete træning efter 60

Forskere peger på, at målrettet balancetræning kan være nøglen til et mere sikkert hverdagsliv.

5 livsstilsændringer der kan reducere antallet af dine migræneanfald

Regelmæssig motion, fast søvn og stresshåndtering er dokumenteret som forebyggelse - og virker for nogle lige så godt som medicin.

Forskere finder ny mulig årsag til forhøjet blodtryk

Ny forskning peger på, at årsagen til forhøjet blodtryk kan ligge et helt andet sted, end mange tror.

7 tegn på atrieflimmer – og hvorfor det øger din risiko for slagtilfælde

Symptomerne er ofte diskrete, men risikoen er alvorlig - og mange opdager det først for sent.