Ny opdagelse: Parring kan være nøglen til en grøn madproduktion

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Forskere afslører soldaterfluens sexliv – og det kan revolutionere vores madproduktion.

Forestil dig en kæmpe svingerklub – for fluer. Det er i grove træk, hvad der sker, når soldaterfluer samles i naturen for at parre sig.

Men nu har forskere fra Aarhus Universitet gjort op med ideen om, at sådanne parringsritualer er nødvendige.

Deres banebrydende forsøg viser, at en enkelt han faktisk kan klare jobbet helt fint, og endda med flere hunner på én gang.

Det skriver Aarhus Universitet Technical Sciences i en pressemeddelelse.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Jo flere jo bedre

I forsøget viste det sig, at hannerne ikke blot kunne parre sig med flere hunner – de præsterede bedre, når der var flere til stede.

Parringsfrekvensen steg, og over halvdelen af hannerne nåede at parre sig med alle fire hunner indenfor fire timer.

Resultaterne er ikke bare imponerende, de er praktisk anvendelige.

For det er ikke nok at få fluerne til at parre sig – æggene skal også være befrugtede og levedygtige.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Her viste det sig, at en betydelig del af hannerne fik gjort flere hunner gravide, og de lagde i gennemsnit 138 larver hver.

Bæredygtig produktion starter med de rigtige gener

Det afgørende i forsøget er, at man nu kan vælge de bedste fluer til avl – ligesom man har gjort i århundreder med køer og grise.

Med kontrol over parringen bliver det muligt at avle efter egenskaber som hurtig vækst, stor larvestørrelse og effektiv foderudnyttelse.

På denne måde kan man avle soldaterfluer, som har de ønskede egenskaber for produktion af billigt og bæredygtigt protein og fedt til foder og fødevarer.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Med den nye viden kan man forfine processen og udvikle endnu bedre avlslinjer, der udnytter ressourcerne mere effektivt og bæredygtigt.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

Læs også: Ét stykke mørk chokolade om dagen: hvad der sker i dit hjerte og dine blodkar

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.