Sådan kan mørk chokolade påvirke dit blodtryk, hvis du spiser det hver dag

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Mørk chokolade kan muligvis være med til at sænke blodtrykket en smule, hvis det spises i moderate mængder hver dag.

Eksperter peger samtidig til Prevention på, at kost generelt spiller en stor rolle for hjertets sundhed og blodtrykket.

Blodtrykket

Foto: Shutterstock.com

Forskere mener, at mørk chokolade kan bidrage til et lavere blodtryk i mindre grad, især hvis det spises regelmæssigt og i moderate mængder.

Flavonoider

Mørk chokolade indeholder flavonoider, som er antioxidanter fra planter. De kan hjælpe blodkarrene med at udvide sig og forbedre blodgennemstrømningen.

Læs også: Harvard fulgte 210.000 personer i 32 år: Det betød en håndfuld nødder fem gange i ugen

Bedre blodgennemstrømning

Foto: Shutterstock.com

Når blodkarrene udvider sig, kan blodet lettere transporteres rundt i kroppen og til hjernen og hjertet.

Små forbedringer

Foto: Shutterstock.com

Et studie publiceret i Frontiers in Immunology har vist, at kost med mange flavonoider kan give mindre fald i både det systoliske og diastoliske blodtryk.

Mørk chokolade kontra mælkechokolade

Foto: Shutterstock.com

Et studie fra 2020 offentliggjort i Journal of the American College of Nutrition viste, at kvinder oplevede mindre stigning i blodtrykket under stress, når de spiste mørk chokolade frem for mælkechokolade.

Resultaterne var ikke entydige

Foto: Shutterstock.com

Det samme studie viste dog også, at mørk chokolade kunne øge det systoliske blodtryk, når deltagerne var i hvile.

Læs også: Hakket oksekød halter efter på protein – her finder du de mest proteinrige udskæringer

Høj kakaoprocent

Foto: Shutterstock.com

Eksperter anbefaler mørk chokolade med mindst 70 procent kakao for at få flest flavonoider og mindre sukker.

Små portioner

Foto: Shutterstock.com

En passende mængde er omkring 28 gram om dagen som en del af en balanceret kost.

For meget chokolade

Foto: Shutterstock.com

Selv mørk chokolade indeholder kalorier, fedt og sukker, og for store mængder kan derfor modvirke fordelene.

Koffein og theobromin

Foto: Shutterstock.com

Visse personer kan opleve hjertebanken eller søvnproblemer på grund af naturlige stoffer i kakao.

Læs også: Æg og kolesterol: hvad hæver faktisk dit LDL - og det er ikke det du tror

Kan forværre refluks

Foto: Shutterstock.com

Eksperter nævner også, at chokolade kan gøre symptomer på refluks og halsbrand værre hos nogle mennesker.

Tungmetaller

Foto: Shutterstock.com

Nogle produkter med mørk chokolade kan indeholde bly og cadmium, og derfor anbefales det at vælge mærker med tredjepartstest.

Kalium, magnesium og calcium

Foto: Shutterstock.com

Disse næringsstoffer hjælper blandt andet blodkarrene med at fungere normalt og kan støtte et sundt blodtryk.

Tarmfloraen

Foto: Shutterstock.com

En sund tarmflora kan hjælpe kroppen med at producere stoffer, der får blodkarrene til at slappe af.

Læs også: Sult og dårligt humør: det er ikke dit blodsukker der styrer dit sind - hvad er det så?

Moderation er afgørende

Foto: Shutterstock.com

Eksperterne understreger, at mørk chokolade kun bør være en mindre del af en samlet plan for at holde blodtrykket sundt.

Kilder: Prevention, Frontiers in Immunology og Journal of the American College of Nutrition.

Læs også: Dit daglige sukkerindtag kan påvirke din hukommelse og hjernefunktion over tid

Andre Artikler

Forskere finder ny mulig årsag til muskelsmerter ved statinbehandling

Forskere har undersøgt, hvorfor nogle personer får muskelsmerter af statiner.

Harvard fulgte 210.000 personer i 32 år: Det betød en håndfuld nødder fem gange i ugen

Et stort Harvard-studie fulgte 210.000 deltagere i op til 32 år og fandt en tydelig gevinst.

Glem de 10.000 skridt: Forskning på 160.000 voksne peger på et lavere mål

En ny meta-analyse i The Lancet Public Health peger på 7.000 skridt som et realistisk sundhedsmål.

Japansk gåmetode kan give større sundhedsgevinst end 10.000 skridt

Ny forskning fra Japan tyder på, at en enkel ændring i tempoet kan gøre din gåtur langt mere effektiv end blot at tælle skridt.

Forskere finder ny mulig årsag til muskelsmerter ved statinbehandling

Forskere har undersøgt, hvorfor nogle personer får muskelsmerter af statiner.

Harvard fulgte 210.000 personer i 32 år: Det betød en håndfuld nødder fem gange i ugen

Et stort Harvard-studie fulgte 210.000 deltagere i op til 32 år og fandt en tydelig gevinst.

Glem de 10.000 skridt: Forskning på 160.000 voksne peger på et lavere mål

En ny meta-analyse i The Lancet Public Health peger på 7.000 skridt som et realistisk sundhedsmål.