Et kontroversielt lovforslag kan ændre alt, som vi kender ved vores yndlingssnacks.
Flere populære produkter risikerer nu at få stemplet “ikke anbefalet til menneskelig konsum” – og det skyldes en række mistænkelige ingredienser.
Skittles risikerer advarsel på emballagen

Texas’ nye lovforslag kræver, at produkter som Skittles skal mærkes, hvis de indeholder stoffer, der er forbudt eller ikke anbefalet i andre lande.
Disse farvestrålende slik er kendt for at indeholde syntetiske farvestoffer, som nu er i søgelyset.
Læs også: Sådan får du dine jordbær til at holde sig friske i dagevis
Mountain Dew under lup

Den neonfarvede sodavand Mountain Dew kan også snart få en advarselslabel.
Dens tilsætningsstoffer og kunstige farver er blandt de mange ingredienser, som internationale myndigheder har sat spørgsmålstegn ved.
Doritos kan blive mærket som risikable

Den ikoniske ostesmag fra Doritos skyldes syntetiske ingredienser, herunder farvestoffer, der måske ikke længere bliver tolereret i Texas.
En ændring i mærkningen kan få store konsekvenser for snackgiganten PepsiCo.
Læs også: Den fravælges af mange i køkkenet – men ny forskning viser, det faktisk er sundt
Robert F. Kennedy Jr. er manden bag lovforslaget

Den politiske figur og sundhedsaktivist Robert F. Kennedy Jr. står bag forslaget, der skal sikre forbrugerne mere gennemsigtighed.
Hans mål er at gøre Amerika sundt igen – bogstaveligt talt.
Op mod 40 stoffer i skudlinjen

Lovforslaget nævner en liste på omkring 40 ingredienser, som er mistænkt for sundhedsrisici.
Det gælder både farvestoffer og konserveringsmidler, der i dag findes i mange populære fødevarer.
Læs også: Læge lever af kaffe, småkager og dessert - og er stadig sund som 96-årig
Canada bliver opfordret til at følge trop

Flere eksperter mener, at Canada bør følge USA’s eksempel og forbyde de farlige farvestoffer.
Dog er nogle skeptiske og kalder hele initiativet for “politisk propaganda”.
Ændringerne kan træde i kraft om to år

Hvis guvernør Greg Abbott underskriver loven, får producenterne op til to år til at tilpasse deres emballager og ingredienslister.
Det kan koste dem dyrt – både i omdømme og i produktionsomkostninger.
Læs også: Få en sund lever med simple drikke fra dit eget køkken
Multinationale virksomheder under pres

Giganter som Mars og PepsiCo, som ejer mange af de omtalte produkter, vil være nødt til at tilpasse sig de nye regler – eller risikere at blive fravalgt af sundhedsbevidste forbrugere.
“Make America Healthy Again”

Sloganet bag bevægelsen lyder “Make America Healthy Again” – en klar hentydning til tidligere politiske kampagner, men med et sundhedsfokus.
Det er ikke kun symbolsk, men en direkte kamp mod skadelige fødevareingredienser.
En kamp mellem sundhed og industri

Mens nogle ser lovforslaget som en sejr for folkesundheden, frygter andre konsekvenserne for fødevareindustrien og mulighederne for international handel.
Læs også: Denne danske middagsvane sænker stress og giver bedre søvn
Artiklen er baseret på informationer fra Le Journal de Montréal.