Ny undersøgelse: Flere pesticider kobles til øget risiko for prostatakræft

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Data fra USA fremhæver nogle særlige pesticider, der muligvis kan øge både risikoen for og dødeligheden af prostatakræft.

Prostatakræft er den mest almindelige kræftform blandt mænd i USA, men konkrete årsag-og-virkning risikofaktorer er vanskelige at indkredse.

I dette studie undersøgte amerikanske forskere ved Stanford University School of Medicine, i Californien, hvad pesticider kan betyde for risikoen for at få prostatakræft og for at dø af prostatakræft.

Det skrev Gylle i en pressemeddelelse.

Forskerne identificerede 22 pesticider, der konsekvent kunne forbindes med forekomsten af prostatakræft i USA, hvoraf fire også var forbundet med dødsfald af prostatakræft. 

Læs også: Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Undersøgelsen

For at vurdere sammenhænge af 295 pesticider med prostatakræft på tværs af amter i USA, gennemførte efterforskerne et miljødækkende associationsstudie, der gjorde brug af en forsinkelsesperiode mellem eksponering for pesticider og forekomst af prostatakræft på 10-18 år.

Forsinkelsen skulle tage højde for den langsomt voksende karakter af de fleste former for prostatakræft. 

Perioden 1997-2001 blev vurderet for anvendelse af pesticider og perioden 2011-2015 for tilfælde af prostatakræft.

På samme måde blev perioden 2002-2006 analyseret for pesticidbrug og perioden 2016-2020 for tilfælde af prostatkræft.

Læs også: Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse skal påvise, om der er sammenhænge mellem kræft og forurening

Sammenhæng med prostatakræft

Blandt de 22 pesticider, der viste konsistente direkte sammenhænge med forekomster af prostatakræft på tværs af begge tidsbaserede analyser, var der tre, der tidligere er blevet forbundet med prostatakræft.

Herunder 2,4-D, som er et af de hyppigst anvendte pesticider i USA.

De 19 nye pesticidkandidater, der ikke tidligere har været knyttet til prostatakræft, omfattede 10 herbicider, flere fungicider og insekticider og et jorddesinfektionsmiddel.

Læs også: Derfor er vand bare så vigtigt: Selv lidt tørst kan påvirke dit humør og din koncentration

Fire pesticider, der var forbundet med forekomsten af prostatakræft, var også forbundet med øget dødelighed af prostatakræft: tre herbicider (trifluralin, cloransulam-methyl og diflufenzopyr) og et insekticid (thiamethoxam).

Kun trifluralin er klassificeret af de amerikanske miljømyndigheder Environmental Protection Agency (EPA) som et “muligt humant kræftfremkaldende stof”, hvorimod de andre tre anses for “ikke sandsynligt at være kræftfremkaldende” eller har dokumentation som “ikke-kræftfremkaldende”.

“Denne forskning viser vigtigheden af at studere miljøeksponeringer, såsom brug af pesticider, for potentielt at forklare noget af den geografiske variation, vi observerer i forekomsten af prostatakræft og dødsfald i hele USA”, sagde undersøgelsens hovedforfatter Simon John Christoph Soerensen, MD, fra Stanford University School of Medicine, og fortsatte:. 

“Ved at bygge videre på disse resultater kan vi fremme vores indsats for at lokalisere risikofaktorer for prostatakræft og arbejde hen imod at reducere antallet af mænd, der er ramt af denne sygdom”.

Læs også: Forskere finder ny mulig årsag til muskelsmerter ved statinbehandling

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.

LÆS OGSÅ: Disse 8 symptomer er mulige tegn på prostatakræft

LÆS OGSÅ: Årsrapport: Så meget sprøjtegift er der i din mad!

Læs også: Japansk gåmetode kan give større sundhedsgevinst end 10.000 skridt

Andre Artikler

Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Plettede tænder kan være tegn på en overset sygdom, som rammer langt flere børn, end mange tror.

Oppustet mave og mavekramper? Den kost der hjælper 3 ud af 4 med irritabel tarm

Efter 20 års forskning ved Monash University peger studier på, at en lav FODMAP-diæt kan lindre symptomerne hos op mod tre ud af fire med irritabel tarm.

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.

Virker kollagentilskud? Den store gennemgang giver endelig et klart svar

Den hidtil største samlede analyse peger på reelle, men beskedne fordele, og en klar tabersag.

Tusindvis af børn rammes af overset tandsygdom

Plettede tænder kan være tegn på en overset sygdom, som rammer langt flere børn, end mange tror.

Oppustet mave og mavekramper? Den kost der hjælper 3 ud af 4 med irritabel tarm

Efter 20 års forskning ved Monash University peger studier på, at en lav FODMAP-diæt kan lindre symptomerne hos op mod tre ud af fire med irritabel tarm.

Kontorforsøget du skal lytte til: At stå op efter frokost kan sænke dit blodsukker med op til 43 procent

Et lille kontorforsøg peger på en overraskende gevinst ved at rejse sig fra stolen.