Disse to populære vitamintilskud kan skade din krop mere end de gavner

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Vitamintilskud som A og E bliver solgt i massevis, men eksperter advarer nu om, at de i visse tilfælde kan gøre mere skade end gavn.

Her er de vigtigste pointer om, hvorfor du bør være varsom med A- og E-vitamin i pilleform.

Fedtopløselige vitaminer

Foto: Shutterstock.com

I modsætning til vandopløselige vitaminer som C og B-vitaminer, som udskilles med urinen, bliver fedtopløselige vitaminer lagret i lever og fedtvæv.

Det betyder, at A og E kan ophobes til farlige niveauer over tid – især ved daglig brug af tilskud.

Læs også: Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Eksperter fraråder rutinemæssigt brug

Smertestillende, piller
Foto: Shutterstock.com

Flere ledende eksperter indenfor ernæring understreger, at vitamintilskud ikke er nødvendige for de fleste raske mennesker.

“Jeg anbefaler generelt ikke vitaminpiller, medmindre der er en konkret grund”, siger Walter Willett til National Geographic, professor i epidemiology and nutrition at Harvard T. H. Chan School of Public Health.

A-vitamin overdosering

Foto: Shutterstock

Selvom vitamin A er essentielt for syn, immunforsvar og udvikling, kan det i høje doser give symptomer som hovedpine, ledsmerter, hårtab, kvalme og endda koma.

Et enkelt måltid med lever kan indeholde langt over den daglige maksimumgrænse.

Læs også: Plantebaseret middelhavskost kan mere end halvere din risiko for hjertesygdom

Gravide bør være særligt opmærksomme på vitamin A

Foto: Shutterstock.com

For meget A-vitamin under graviditet er direkte forbundet med fosterskader på øjne, hjerte og centralnervesystemet.

Derfor frarådes gravide at tage tilskud, medmindre det er specifikt ordineret af en læge.

Vitamin A i cremer kan også bidrage til overdosering

Foto: Shutterstock.com

Selvom man måske ikke tager A-vitamin som pille, kan cremer med retinol (en form for A-vitamin) også øge kroppens samlede eksponering – og dermed risikoen for bivirkninger og forgiftning.

Vitamin E kan øge risikoen for kræft

Foto: Shutterstock.com

Studier har vist, at selv moderate mængder vitamin E i tilskudsform kan øge risikoen for visse kræftformer – blandt andet prostatakræft og lungekræft.

Læs også: Din krop har sandsynligvis ikke nok kalium - og det mærkes på dit blodtryk

Naturlige kilder som nødder og frø er langt sikrere.

Høje doser af vitamin E påvirker blodet

Foto: Shutterstock.com

Et overskud af vitamin E kan føre til øget blødningstendens, da det kan hæmme blodets koagulering.

Det gør det især risikabelt for personer, der tager blodfortyndende medicin.

Vitamin E findes i mange former

Foto: Shutterstock

Vitamin E består af otte forskellige forbindelser, men de fleste tilskud indeholder kun syntetisk alpha-tocopherol.

Læs også: Har du brug for D-vitamintilskud om sommeren? Her er Sundhedsstyrelsens svar

Denne form er forbundet med flere negative helbredseffekter end de naturligt forekommende typer i mad.

Kombination med andre antioxidanter

Foto: Shutterstock

At tage vitamin E sammen med andre antioxidanter som C-vitamin og selen kan mindske niveauet af det “gode” HDL-kolesterol i kroppen.

Det viser, at tilskud kan interagere negativt med hinanden.

Mangel på regulering øger risikoen

Foto: Shutterstock

Kosttilskud er ikke underlagt samme kontrol som medicin. Det betyder, at nogle produkter indeholder forkerte eller farlige doser – eller ingredienser, der slet ikke står på etiketten.

Læs også: Er din daglige kaffe godt for dig? Her er hvad evidensen faktisk viser

En analyse viste, at 84 % af testede produkter ikke indeholdt det, de påstod.

Artiklen er baseret på informationer fra National Geographic.

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.