Skræmmekampagnerne mod sødestoffer er overdrevet – her er, hvad forskningen siger

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Du har måske hørt, at sødemidler kan være skadelige – men er det egentlig rigtigt?

Du kender sikkert følelsen. Du står foran køleskabet i supermarkedet og overvejer dit valg. Skal du tage den klassiske sodavand fyldt med sukker, eller bør du vælge en light-version uden kalorier?

Debatten om sukker kontra kunstige sødemidler har stået på i årevis, og der er nok ikke mange fødevarer, der har skabt så mange myter som light-sodavand.

Men hvad siger forskningen? Er det sundere at vælge sukkeret, eller er det helt okay at nyde en Pepsi Max eller Cola Zero uden dårlig samvittighed?

Aspartam: Skræmmekampagnerne og den reelle risiko

Et af de mest udskældte sødemidler er aspartam, som ofte findes i sukkerfri sodavand.

Læs også: Professionelle kokke sværger til dette kartoffeltrick

Det har været genstand for utallige rygter og advarsler – fra påstande om kræftrisiko til bekymringer om, at det kan øge appetitten og få os til at spise mere sukkerholdig mad.

I 2023 klassificerede Verdenssundhedsorganisationen (WHO) aspartam som “muligvis kræftfremkaldende”. Men hvad betyder det egentlig?

Ifølge forsker og forfatter Nicklas Brendborg fra Københavns Universitet er denne klassificering ikke ensbetydende med, at aspartam udgør en reel sundhedsrisiko.

WHO har nemlig placeret aspartam i samme kategori som syltede grøntsager og aloe vera – ting, vi spiser uden at tænke videre over det.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Når kroppen nedbryder aspartam, omdannes det til tre velkendte stoffer: asparaginsyre, fenylalanin og metanol. Disse stoffer findes også i helt almindelige fødevarer som mælk, kød, linser og frugt. Faktisk indeholder et glas mælk flere af disse stoffer end en dåse cola zero.

Hvor meget sodavand skal der til, før det bliver et problem?

Mængden af aspartam, man skal indtage, før det nærmer sig en potentiel sundhedsrisiko, er ekstremt høj.

Ifølge EU’s grænseværdier skal en voksen person drikke 28 dåser sukkerfri sodavand hver dag, før man rammer den maksimalt tilladte daglige dosis.

Og det er endda en konservativ vurdering med en stor sikkerhedsmargen.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Derfor er det ikke realistisk at få et skadeligt indtag af aspartam gennem normal sodavandsdrikning. Til gengæld er det velkendt, at sukkersødede drikkevarer kan føre til vægtøgning, type 2-diabetes og andre helbredsproblemer.

Hvis valget står mellem almindelig sodavand og en sukkerfri version, peger forskningen entydigt på, at det er bedre at vælge sidstnævnte.

Er sukkerfri sodavand lige så sundt som vand?

Selvom light-sodavand ikke ser ud til at have nogen alvorlige sundhedsskadelige effekter, betyder det ikke, at det er det optimale valg for kroppen.

Vand forbliver den sundeste tørstslukker, og nogle studier tyder på, at kunstige sødemidler kan påvirke smagsopfattelsen, så man bliver mere tilbøjelig til at søge søde smage i sin kost.

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Derudover indeholder sodavand ofte koffein, som kan forstyrre søvnrytmen, hvis den drikkes sent på dagen.

For de fleste mennesker er det dog en lille faktor i forhold til de helbredsmæssige konsekvenser af et højt sukkerindtag.

Hvis man vil tabe sig eller mindske sit sukkerforbrug, kan sukkerfri sodavand være et fornuftigt alternativ til de sukkerholdige varianter.

Det handler i sidste ende om at have en balanceret tilgang og ikke lade sig styre af myter og skræmmekampagner.

Læs også: Hvad sker der med dit hjerte, hvis du spiser en avocado om dagen?

Artiklen er baseret på informationer fra DR.

Denne artikel er skrevet og udgivet af Mie D.H, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.

Sådan kan en daglig kop grøn te påvirke dit hjerte, din hjerne og dit stofskifte

Effekten er reel, men beskeden, og koffeinen har en pris for de søvnfølsomme.

Tilbagekaldelse: Dåseøl trukket tilbage efter fund af glasstykker

Fødevarestyrelsen advarer om glasstykker i en bestemt batch dåseøl solgt i danske dagligvarebutikker.

Tre ting ved dit helbred kan afgøre om du får 13 ekstra år uden demens

Et nyt amerikansk studie har fulgt 12.409 mennesker i 26 år. Forskellen er markant.

Rødvin, øl eller spiritus: din drik hænger forskelligt sammen med hjertedød

Et stort britisk befolkningsstudie tegner et markant billede efter mere end 13 års opfølgning.