Ultraforarbejdet mad kobles til øget risiko for at udvikle Crohns sygdom

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Ny forskning sætter fokus på, hvordan ultraforarbejdet mad kan hænge sammen med kroniske tarmsygdomme.

Forholdet mellem kost og inflammatoriske tarmsygdomme er stadig genstand for debat.

Især Crohns sygdom har i flere år været sat i forbindelse med moderne kostvaner, men forskningen har haft svært ved at pege på klare årsager.

Et nyt studie samler nu tidligere viden og giver et bredere overblik.

Hvad viser forskningen

Ifølge et reviewstudie i tidsskriftet Nutrients har forskere analyseret eksisterende studier fra 2010 til 2025.

Læs også: Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Her har de set på både risikofaktorer, biologiske mekanismer og behandling.

Resultatet viser, at personer med et højt indtag af ultraforarbejdede fødevarer oftere udvikler Crohns sygdom.

For colitis ulcerosa blev der derimod ikke fundet en tydelig sammenhæng.

Forskerne understreger, at der er tale om statistiske sammenhænge og ikke beviser for, at maden direkte forårsager sygdommen.

Læs også: Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Mulige forklaringer

Studiet peger på, at visse tilsætningsstoffer i ultraforarbejdede fødevarer kan påvirke tarmen.

Det gælder blandt andet stoffer, der kan svække tarmens beskyttende lag og ændre balancen i tarmens bakterier.

Diætist Monique Richard har udtalt til Medical News Today, at denne ubalance kan fremme inflammation, hvilket også ses hos personer med Crohns sygdom.

Samtidig indeholder denne type fødevarer ofte mindre kostfibre og flere tilsætningsstoffer.

Læs også: 16:8 eller 5:2 faste - begge metoder virker, men forskning peger på hvad der er nemmest at holde

Vigtige forbehold

Gastroenterolog Ashkan Farhadi påpeger til Medical News Today, at livsstil også spiller en stor rolle.

Mennesker, der spiser meget ultraforarbejdet mad, har ofte et travlt og stresset liv og dyrker mindre motion. Det kan i sig selv øge risikoen for sygdom.

Set i en dansk sammenhæng stemmer resultaterne overens med de officielle kostråd om at spise mere naturlig og mindre forarbejdet mad.

Studiet giver dog ikke et entydigt svar, men bidrager med endnu en brik til forståelsen af sygdommen.

Læs også: Ét stykke mørk chokolade om dagen: hvad der sker i dit hjerte og dine blodkar

Kilder: Medical News Today og Nutrients.

Læs også: Appelsinjuice overrasker forskere i nyt forsøg

Andre Artikler

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.

Dette kan ske med din hjerne, hvis du spiser for lidt fedt

Hjernen er afhængig af fedt for at kunne fungere normalt. Det gælder især umættede fedtstoffer, som blandt andet...

Skal du tage C-vitamin mod forkølelse? Her er hvad evidensen faktisk siger

Store forsøg viser at C-vitamin ikke forebygger forkølelse hos raske voksne. Men der er en undtagelse.

Ozempic virker ikke lige godt for alle: Nu peger generne på en forklaring

Cirka én ud af ti bærer genvarianter der dæmper effekten af GLP-1-medicin, viser nyt internationalt studie.

Tarmens celler har vist en slags hukommelse: Den kan dæmpe kronisk betændelse

Amerikansk musestudie afdækker en "intestinal hukommelse" i tarmens celler.