Et nyt studie offentliggjort i Journal of the American College of Cardiology har undersøgt sammenhængen mellem styrketræning og hjertesundhed blandt mere end 117.000 kvinder.
Deltagerne blev fulgt i næsten 15 år, mens forskerne registrerede deres motionsvaner og fysiske aktivitetsniveau.
Lavere risiko for hjerteproblemer
Forskerne fandt, at kvinder, som styrketrænede mindst to timer om ugen, havde 44 procent lavere risiko for blodprop i hjertet og 20 procent lavere risiko for hjertesygdom sammenlignet med kvinder, der ikke styrketrænede.
Resultaterne viste også, at fordelene steg i takt med træningsmængden.
Læs også: Derfor lykkes nogle med træning – mens andre stopper igen
Hver ekstra time med styrketræning om ugen var forbundet med 14 procent lavere risiko for blodprop i hjertet og 5 procent lavere risiko for hjertesygdom.
Kombination gav størst effekt
De bedste resultater blev set blandt kvinder, der både styrketrænede og samtidig levede op til anbefalingerne for konditionstræning.
I denne gruppe var risikoen for blodprop i hjertet omkring 45 procent lavere end blandt kvinder, der var fysisk inaktive.
Forskerne understreger, at studiet viser en sammenhæng og ikke nødvendigvis beviser, at styrketræning alene er årsagen til den lavere risiko.
Læs også: Det sker der med kroppen under et maraton
Læs også: Denne metode får dig til at forbrænde flere kalorier på din gåtur