Ny forskning har måske fundet fremtidens erstatning for kunstgødning

Dato:

Del denne artikel:

Del denne artikel:

Resultaterne fra undersøgelsen peger på gode muligheder for udvikling af bæredygtige og effektive biostimulanter.

Forskningsprojektet, ledet af Marcela Mendoza-Suarez og Turgut Akyol fra Stig Uggerhøj Andersens forskningsgruppe, brugte et stort datasæt til at undersøge, hvordan forskellige stammer af symbiotiske jordbakterier kaldet rhizobium påvirker plantevækst.

Det skriver Aarhus Universitet: Science and Technology i en pressemeddelelse.

De symbiotiske bakterier hjælper bælgplanter med at fiksere kvælstof fra luften til en form, som planterne kan bruge som næringsstof, hvilket reducerer behovet for kunstgødning i landbruget.

Ved at analysere, hvilke bakteriestammer der findes i planternes rodknolde, fandt forskerne frem til de mest gavnlige stammer.

Læs også: Er kokosolie sundt? Det siger evidensen egentlig om dit kolesterol og hjerte

Derudover identificerede de forskellige grupper af rhizobium-bakterier og koblede deres sammensætning til planternes genetik.

Deres arbejde giver nye muligheder for at designe bedre biostimulanter og forædle planter, så de optimerer deres samarbejde med gavnlige bakterier.

Forskningen viser, at øget diversitet af rhizobium-stammer kan forbedre hestebønners vækst og kvælstoffiksering markant.

Dette er særligt relevant for bæredygtigt landbrug, da det giver et naturligt og miljøvenligt alternativ til kunstgødning.

Læs også: Kan din krop kun bruge 30 g protein per måltid? Det er mere nuanceret

Ved at udnytte kvælstoffiksering gennem biologiske processer kan biostimulanter forbedre jordens sundhed og øge udbyttet af afgrøder med reduceret brug af kunstgødning.

LÆS OGSÅ: Årsrapport: Så meget sprøjtegift er der i din mad!

Fra laboratoriet til marken

Med afsæt i denne banebrydende forskning har forskere fra Aarhus Universitet etableret spin-out-virksomheden SymbioMatch, som arbejder på at kommercialisere biostimulanter.

Virksomheden vil bringe de videnskabelige fremskridt fra laboratoriet ud til landmændene og tilbyde effektive og bæredygtige løsninger til at forbedre afgrødeproduktion.

Læs også: 5 hverdagsfødevarer der kan øge betændelse i kroppen - og hvad du bør spise i stedet

“Jord er et meget komplekst miljø med en stor mangfoldighed af mikroorganismer, og hver jordtype er unik”, forklarer professor Stig Uggerhøj Andersen i pressemeddelelsen.

“Det er en vigtig udfordring af forstå, hvordan denne kompleksitet påvirker designet af biostimulanter, og vore nye resultater bringer os et skridt videre”, afslutter han.

Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau og Nature Communication.

LÆS OGSÅ: I fremtiden skal vi måske spise græs

Læs også: Sådan kan tomater dagligt påvirke din risiko for prostatakræft og hjertesygdom

LÆS OGSÅ: Mangel på fosfor kan true verdens fødevareproduktion

Læs også: Sådan kan det påvirke dit blodtryk, når du spiser ingefær

Denne artikel er skrevet og udgivet af Ida-Marie Palm Varbæk, som kan have anvendt AI i udarbejdelsen.

Andre Artikler

Hvad er et normalt blodsukker for din alder? Normtallene og risikogrænsen

Kender du grænserne, kan du selv spotte, hvornår et hjemmemålt tal er et signal.

Sådan skelner du farlige modermærker fra harmløse: 6 tegn du bør kende

ABCDE-reglen giver dig fem bogstaver og et sjette symptom, du kan tjekke selv.

Er kokosolie sundt? Det siger evidensen egentlig om dit kolesterol og hjerte

Kokosolie hæver dit LDL-kolesterol, viser en meta-analyse af 16 kliniske forsøg.

Hvad bør din hvilepuls være? Normtal fordelt på alder og kondition

For de fleste voksne ligger den mellem 60 og 100 slag i minuttet, men tallet kan afsløre mere end du tror.

Hvad er et normalt blodsukker for din alder? Normtallene og risikogrænsen

Kender du grænserne, kan du selv spotte, hvornår et hjemmemålt tal er et signal.

Sådan skelner du farlige modermærker fra harmløse: 6 tegn du bør kende

ABCDE-reglen giver dig fem bogstaver og et sjette symptom, du kan tjekke selv.

Er kokosolie sundt? Det siger evidensen egentlig om dit kolesterol og hjerte

Kokosolie hæver dit LDL-kolesterol, viser en meta-analyse af 16 kliniske forsøg.